lørdag 20. august 2016

Spørsmål om Kurs i Nasjonale Fag

Hei, kjære leser

Jeg fikk noen spørsmål via e-post angående Kurs i Nasjonale Fag, som også kan være noe du lurer på. 
Her er spørsmålene og mine svar: 

1) Er det vanskelig å bestå eksamen?

Mitt svar: Det er ikke vanskelig å bestå eksamen i nasjonale fag, HVIS man klarer å få en god oversikt over hele fagplan for kurset. Likevel var det en svært kort tid til å studere hele pensum og tilegne seg nye kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Du kan rett og slett forvente seg en stressende/hektisk periode i livet mens du gjennomfører kurset, dvs i ca 2 måneder (10 uker for å være presis). Å være flink på norsk er utvilsomt en fordel!  

2) Finnes det noen tidligere eksamener som man kan øve på?

Mitt svar: Det finnes sikkert tidligere eksamener som du kan øve på.  Du skal trolig ha tilgang til dem. Tidligere tester var avgjørende for mitt resultat! Du MÅ øve på dem. Kanskje mitt beste råd her er: Øv på tidligere eksamensoppgaver!

3) Har du noe innspill på hva man skal lese på?

Mitt svar: Du vil få anbefalt litteratur og nødvendig innhold i løpet av kurset. Alt du trenger å lese skal gis/informeres av kurset. Du trenger ikke å tenke på dette nå.

4) Er det vanskelig å bestå eksamen i medikamentregning ettersom den må være 100% riktig. 

Mitt svar: Det er ikke vanskelig å bestå eksamen i legemiddelhåndtering, så lenge man øve VELDIG mye!  Å øve på tidligere eksamensoppgaver og de som er i boka "Legemiddelhåndtering" har alt å si! Jeg tror jeg har øvd på omtrent 150 oppgaver.

5) Mens varer kurset i Nasjonale fag får vi skriftlige oppgaver som refleksjonsnotater og gruppeoppgaver.
Er det mulig at de kan gi på eksamen noe som er tilknyttet med disse temaene?

Mitt svar: Du skal absolutt ha en eller flere spørsmål på eksamen tilknyttet til oppgavene dere får i løpet av kurset. Veldig viktig å sette seg godt inn i oppgavene.

6) På nasjonale fag eksamen skal vi få hefte med lovene.
Kan du si meg ærlig, hvis man kan godt disse lovene, kan man svare på den store delen av oppgavene på eksamen og få bestått med det?

Mitt svar: Ved å svare på gruppeoppgavene fikk jeg god oversikt over de forskjellige lovene.  Det var umulig å kunne alle de lovene godt!  Likevel de viktigste delene, som var veldig diskutert gjennom hele kurset og på gruppeoppgavene, hadde jeg god kunnskap på.  Jeg var derimot ikke opptatt av å “pugge” dem, da jeg visste at vi skulle få heftet på eksamen. (Jeg tror jeg har konsultert heftet  3 eller 4 ganger under eksamen -husker ikke helt.)

Jeg er litt usikker på ditt spørsmål. Vet ikke hvis det er nok for å bestå eksamen dersom man er veldig flink på lovene.  Eksamen består jo av flere andre spørsmål som ikke er direkt tilknyttet til lovene. Derfor ville jeg si at det kanskje IKKE er nok for å bestå/svare på den store delen av oppgavene. 
Man må også ha god kunnskap av boka “Helsetjenesten i Norge”. Ikke minst på forelesningene.

Kom gjerne med spørsmål!
Lykke til!


                                                                                                         

15 kommentarer:

  1. Hei, har du mulighet for å legge ut tidligere eksamensoppgaver i nasjonale fag og legemiddelhåndtering?

    SvarSlett
    Svar
    1. Kunne du sendt meg tidligere eksamens oppgaver på drpartapsinghr@gmail.com

      Slett
  2. Hei,
    Kan du sende meg eksamenoppgaver?

    Tusen takk
    eavedm@hotmail.com

    SvarSlett
  3. Hei,, kan jeg få eksamesoppgaver min e post er hani.moh@outlook.com

    takk på forhånd

    SvarSlett
  4. Hei,

    kan jeg få eksamesoppgaver, min Email er dbazmi@yahoo.com

    takk på forhånd

    SvarSlett
  5. Hei, jeg vil også få eksamenoppgaver på min email: vericaveljkovic68@yahoo.com, Hilsen Verica

    SvarSlett
  6. Hei jeg ønsker også tidligere eksamen prøver og hvis du har mest mulig emner som de fokuser på i eksamen . Værsåsnill send på Email : gharibarray_syr@yahoo.com

    SvarSlett
  7. Hei kan du sende tidligere spørsmål som har bedt i eksamen på eposten chhingutagee@gmail.com

    SvarSlett
  8. Hei, kan du sende meg eksamenoppgaver i legemiddelhåndtering/nasjonale fag? Takk (h.emina@hotmail.com)

    SvarSlett
  9. Hei!
    Hvor det finnes tidligere eksamenoppgaver på nettet eller i blogen din?
    Takk :)
    Deby.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det finnes ikke på nettet! Her på bloggen har jeg lagt ut noen spørsmål...

      Slett
  10. Hei, kan du sende meg eksamenoppgaver i legemiddelhåndtering/nasjonale fag? Tusen takk ... firaselkadri@hotmail.com

    SvarSlett
  11. Hei. hvor kan man finne ut eksamenoppgaver? kan du vennligst sende meg eksamenoppgaver? min e post:hajarjafari.md@gmail.com
    Tusen takk

    SvarSlett
  12. Hei, kan du sende meg eksamenoppgaver i legemiddelhåndtering/nasjonale fag?
    Takk (karki6711@gmail.com)

    SvarSlett
  13. Hej!
    kan du vara snäll och skicka mig tidigare eksamenoppgaver och material av Nasjonale fag kurs. tack så mycket. ( alsafi224@gmail.com )

    SvarSlett

Takk for din kommentar! :)