tirsdag 18. august 2015

Tradisjoner


Når jeg hører ordet «tradisjon», tenker jeg på hva er typisk i hver land. For eksempel i hjemlandet mitt, Brasil, er det flere ulike tradisjoner. Men mange kjenner til det store karnevalet det skjer der hvert år. Brasilianere lager musikk og kostymer og danser i opptoget i gatene. Den beste forestillingen i opptoget vinner konkurranse og tjener mye penger og berømmelse.  Derfor må de ulike folkegruppene forberede seg veldig godt.

I USA er det en tradisjon som folk kler seg ut i natta til 31. oktober.  De feirer Halloween og barna går fra dør til dør for å få godteri.  Noen tror at det kan være skikkelig skummelt fordi noen steder blir pyntet med hodeskaller av plast og lysende gresskar.  Egentlig trives jeg ikke denne tradisjonen...

Etter min mening er det litt morsomt den gamle juletradisjonen fra Norge. En stor tallerken med grøt blir plassert i fjøset før jul.  Nordmenn sier at det er en lille nissen som bor sammen med dyrene og passer på dem.  Dessuten pleier de å gå ut i skogen og hogge sine eget juletre for å pynte stua i julekvelden.

Et annet land som folk pynter seg for en spesiell anledning er Mosambik.  Når et nyfødt barn får navn, samler familie, venner og naboer for å feire og vise fram babyen for først gang i byen.  Det er en fin og pen tradisjon synes jeg. 

Patricia Couto

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for din kommentar! :)