søndag 23. august 2015

Hvor har jeg bodd før?

Før jeg kom til Norge, bodde jeg i Sør-Amerika, Brasil i 31 år.   Jeg vokste opp i den sørlige delen av landet, i en stor by som kalles Rio de Janeiro.  Der er det omtrent 6 millioner innbyggere og flere av dem er innflyttere fra ulike kanter av landet.

Rio de Janeiro har vakker natur, fantastiske strender og temperaturen er stabil, rundt 25 celsiusgrader hele året.  Klimaet i de forskjellige årstider forandrer seg ikke så mye.  Man merker knapt variasjonen mellom vår, høsten eller vinter.  Men om sommeren kan det bli utrolig varmt, dvs. over 42 grader i en vanlig sommerdag!


Rio de Janeiro

Dette er noe som er helt annerledes fra Norge, fordi vi opplever de 4 årstidene ordentlig her i landet.  For eksempel når det er høst man kan se trærne endrer farge og slipper sine gule blader.   I tillegg blir det litt kaldere og regner mer enn før.   Derfor starter vi å bruke jakke, ull og regntøy for å holde oss varme.   Dessuten bør man huske å ta på seg refleksvest siden dagene blir mørkere.   Jeg hadde ikke for vane å bli kledd med så mange klær i hjemlandet mitt, men det passer bra!  Egentlig synes jeg vinterklær er de meste stilige klærne.

Like som samene i Norge er indianerne de urfolk som bor i Brasil.  Historien sier at de var de første befolkningen i landet.  I dag bor de stort sett i den nordlige delen av landet beskyttet av myndighetene.  Indianerne har bevart sitt eget språk og tradisjonelle kultur.   De er glad i å leve et samfunnsliv og ha kontakt med naturen.
 Indianer i Brasil 


Patricia Couto

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for din kommentar! :)