søndag 13. desember 2015

Opplevelse av det norske samfunnet og den norske væremåten



Kjærligheten førte meg til Norge.  I fjor giftet jeg meg med en norsk og flyttet hit fra Brasil.  Jeg trives veldig godt i Norge og har hatt flotte opplevelser. 

Jeg føler meg trygg og i fred i det norske samfunnet. Det setter jeg stor pris på siden enkelte steder i verden er preget av vold og kriminalitet.

En norske væremåte som jeg synes det er ganske hyggelig er å si takk for "alt", altså takk for maten, for sist, for besøket, for i dag, for hjelpen, for meg, osv.  Dette førte til at jeg fikk et positivt inntrykk av nordmenn ettersom de viser seg ganske takknemlige, glade og høflige. 

Jeg beundrer og støtter det norske samfunnet som viser hensyn til miljøet ved kildesortering og gjenvinning.  Jeg tror Norge tar denne oppgaven på alvor.  Dessverre er det ikke en vane i Brasil, og plager meg hver gang jeg tenker på hvor mye søppel jeg kastet bort uten å sortere i mitt eget land.  Dårlig gjort!  

Den 17. mai feiringen er ikke minst en typisk norsk kultur som jeg liker godt.  Barnetog, musikkorps, det norske flagget pyntet overalt og det fantastiske klimaet i gatene skaper en god stemning.  Det gjør meg å reflektere over hvordan en stor nasjonaldags feiring kan positivt påvirker min opprinnelig nasjon.  Det er synd at vi aldri feire det på en skikkelig måte i Brasil. 

Når det gjelder matkultur er Brasil rett og slett helt forskjellig fra Norge.   Det var vanskelig i begynnelsen å ikke spise varm mat midt på dagen.  Middagen i Brasil er ca kl 12.00.   Verken brødskive eller matpakke hørtes fristende ut for meg.   Vi er vanlig å spise på restaurant til hverdags i Brasil.   Dessuten har vi bredt utvalg av mat.   Jeg spiser mindre her i Norge, men det gjør ikke noe.   Jeg reflekterer at vi egentlig ikke trenger så mye mat for å leve et godt og sunt liv. 

Alt i alt kan man si at nordmenn stort sett har en spennende væremåte!  Videre er det ingen i verden som bedre forstår begrepet “koselig” enn de norske!


Patricia Couto 

1 kommentar:

  1. Hei Patricia, jeg oppdaget deg mens jeg fant for å lære mer om norsk på nettet. Jeg har fått inspirert masse nyttige informasjoner fra deg og jeg skal ta B1 prøven i morgen. Jeg håper å bli vellykket i prøven på grunn av deg. Takk for den supre erfaringene dine!

    Hilsen Merve.

    SvarSlett

Takk for din kommentar! :)