torsdag 20. august 2015

Hvordan lærer jeg norsk?

Jeg lærer norsk på norskkurs, hjemme og ute i byen.
På norskkurs leser jeg bøker, prater med andre studenter, gjør oppgavene og  følger nøye med på hva læreren sier.  Jeg skriver nye ord og oversetter dem i skriveboken min.  Jeg skriver diktat og lytter til samtaler på undervisning i klasserommet.  Jeg prøver å lage forbindelse mellom nye ord i norsk med kjente ord i portugisisk eller engelsk.

Hjemme lærer jeg norsk på egenhånd. Jeg bruker også ordbok i papir. "Google translate" er jo bra, men papir er best for å følge norsk rettskrivning

Jeg snakker norsk med mannen min og leser nettaviser.   På nettet kan man finne masse interessante og lærerike hjelpemidler for å lære norsk eller annet språk.  Jeg gjør mange nettoppgaver og ikke minst øver skriftlig framstilling med denne bloggen. Innimellom ser jeg på barne-TV eller videoer på Youtube.  Det er vanvittig nyttig å skrive ned uttrykk eller nye ord på papir for å huske etterpå. 

Jeg pleier også å gå på biblioteket i Tønsberg.  Før lånte jeg barnebøker fordi de er morsomme, har enkelt språk og hyggelig innhold . Nå til dags låner jeg ungdomsbøker siden de har stadig mer komplekse ord. Dette er fortsatt en utfordring for meg! Hver uke leser jeg Norges eneste lettleste nyhetsavisKlar Tale.  Jeg prøver å holder meg samtidig oppdatert på hva som skjer i samfunnet.

I tillegg praktiserer jeg norsk med familie til min mann eller andre folk i treningsstudio hvor jeg er medlem.  Jeg snakker norsk i butikker når jeg skal gå ut og handle.  

Det er kjempelurt å være en nysgjerrig person når man lærer seg et nytt språk. Se, les og skriv ned alt du ser fra ulike kanter av byen!  Det er i hvert fall min oppfordring til alle der ute.  Det er som man sier, øvelse gjør mester! ;)

Er det ting du lurer på? Send meg et spørsmål så skal jeg svare så godt jeg kan.

1 kommentar:

  1. Så bra!!!! ����������������

    SvarSlett

Takk for din kommentar! :)