mandag 26. oktober 2015

Trenger du virkelig Bergenstesten?

Denne bloggen ble laget til å dele mine erfaringer og forberedelse til Bergenstesten. Du kan lese mer her
I utgangspunktet var Bergenstesten et krav for å ta en nødvendig tilleggskurs her i Norge, nemlig Kurs i nasjonale fag for helsepersonell.  Leger, sykepleiere, tannleger, og farmasøyter utdannet i land utenfor EØS og Sveits må bestå kurs i nasjonale fag for å oppnå autorisasjon i Norge. Kurset gir deltakerne en innføring i plikter og rettigheter for helsepersonell i det norske samfunnet. 

Men da oppdaget jeg at jeg kunne sende inn min dokumentasjon for opptak til venteliste på Folkeuniversitetet, organisasjon som arrangeres kurset.  Se nedenfor.

For direkte opptak
  • Vedtak fra SAK (du må sende inn hele vedtaket)
  • Bestått Test i norsk, høyere nivå (Bergenstesten), skriftlig og muntlig, Norsk trinn 3 fra universitet/høgskole, skriftlig og muntlig med  karakter C eller bedre, eller norsk fra videregående skole.
For opptak til venteliste
  • Vedtak fra SAK (du må sende inn hele vedtaket)
  • Alternativ dokumentasjon på norsk på minimum B1 nivå  (som norskprøve B1, prøver fra utlandet, trinn 3 med lavere karakter enn C, delvis bestått Bergenstest)
Etter jeg har sendt inn min dokumentasjon fra SAK og prøvebevis på B1 nivå måtte jeg ta en kartleggingsprøve som ble tatt hjemme( gjennom Internett).  

Jeg var heldigvis bestått og fikk plass på kurset uten Bergestesten!

Dette ville jeg dele med dere fordi det kan være nyttig for noen av dere som ikke visste det fra før (som meg). 

Du vil selvsagt slippe å ta kartlegningstesten og vil få tilbud på direkte opptak, hvis du er bestått på Bergenstesten.   Men du kan bli satt på venteliste med B1 Nivå og vente på plass som blir tildelt i forhold til når du har søkt, og hvordan du scorer på kartleggingsprøven.  Akkurat som hendte med meg. 

Håper noen kan dra nytte av dette innlegget! 

P.s  Bloggen skal derimot fortsette og  ikke bytte navn på grunn av dette, men jeg vil skrive mer om emner knyttet til kurset i nasjonale fag og andre interesser.

Lykke til videre, alle sammen! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for din kommentar! :)