mandag 29. juni 2015

Resultat av Norskprøve

I dag er en lykkelig dag! Jeg fikk PRØVEBEVIS av norskprøve jeg tok den 1. og 3. juni. 

Norskprøve tester hvilket nivå du er på. Mange som lærer norsk har som mål å oppnå nivå B1.

Mitt resultat er nivå B1 på alle de 4 delene av testen: lytteforståelse, leseforståelse, skriftlig forestilling og muntlig kommunikasjon. 


B1 nivå betyr en selvstendig nivå, ifølge VOX (nedenfor).

Det vil si at man kan:

1) Forstå enkel informasjon om dagligdagse og oppfatte både hovedbudskapet og detaljer når det snakkes tydelig;  
2) Forstå hovedpunktene i klar, normert tale om kjente temaer knyttet til for eksempel jobb, hjem, skole og fritid;  
3) Lese hovedinnholdet i mange nyheter;  
4) Oppfatte punkter i korte, offentlige brev og dokumenter; 
5) Skrive sammenhengende tekster med en del detaljer om emner av personlig interesse, kort rapporter med oppsummering og begrunne handlinger.
6) Uttrykke seg enkelt og sammenhengende om kjente emner. 
7) Begrunne og forklare egne meninger, erfaringer og planer.
8) Delta i samtaler i dagliglivet og på jobb, forutsatt at emnet er kjent, og at samtalepartneren snakker tydelig. 








Jeg er klar for nye utfordringer. :-)

2 kommentarer:

  1. Du er veldig flink Patricia som har lært norsk på så kort tid.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha, Ivar! Jeg forsøker å gjøre mitt beste. :-)

      Slett

Takk for din kommentar! :)